Een van mijn eerste gedragsconsulten, meer dan vijftien jaar geleden, was een situatie waarin een vrij jonge hond aangevallen werd door de kat des huizes. Hij was als puppy bij deze mensen gekomen. De kat was tot dan toe ‘enig dier’. Tot op heden onderging de hond de aanval relatief gelaten, maar een emmertje kan natuurlijk een keer vol zijn en over stromen!

Omdat de hond aanvankelijk nog een puppy was, maar nu een uit de kluiten gewassen hond werd met kaken waar geen kat tegen bestand is, schakelden de eigenaren hulp in. Uit angst dat het echt een keer zou escaleren. Dat was een wijs besluit ��.
Opvallend aan dit verhaal was dat de kat het alleen deed vanuit zijn plek onder de eettafelstoelen, waar hij positie nam. Dat kon op allerlei momenten van de dag zijn. Goed verstopt onder de elegante rok van de stoelhoes schatte hij zijn situatie in, stormde op de hond af en deelde een mep uit aan de verbouwereerde hond. Maar verder konden deze twee dieren prima met elkaar overweg.
Ik had alles netjes voorbereid voor dit consult. Vragenlijst, boeken er bij, etcetera. Maar het verhaal is in het echt dan altijd toch net weer anders dan vanaf papier. Voorzichtig informeerde ik naar hoe erg ze gehecht waren aan hun stoelhoezen. Als die er niet meer zouden zijn, was ook de verstopplek van de kat weg…. Geen enkel probleem voor hun om de stoelhoezen er af te halen. En wat bleek, het probleem was opgelost. De leukste klanten zijn die veel, zo niet bijna alles, voor hun dieren over hebben!
Enigszins ongemakkelijk woog ik af of ik voor zoiets ook nog een consultprijs kon rekenen. Want kon het echt zo simpel zijn??? Ja, zo simpel is het soms echt! En natuurlijk omschrijf ik hier niet het hele verhaal en moet je goed in de gaten houden of er niet een ander probleem gecreëerd wordt. Bijvoorbeeld dat de emoties een andere uitweg zoeken, etcetera. Maar soms is voorkomen echt beter dan genezen. En als het welzijn van een dier er niet onder lijdt, is het de moeite waard om na te gaan of gedrag zich aan moet passen aan de situatie, of dat je de situatie kan aanpassen waardoor het probleem zich oplost.
Overigens kwam ik er gauw genoeg achter dat het oplossen van problemen van mijn klanten lang niet altijd zo simpel was………Maar daarover meer in een andere blog.
Comments